Utställning
De Umbris Idearum – Skuggor av Idéer
Utställning på Galleri Svavel av Danilo Giannini
Utställningen De Umbris Idearum är den andra av tre i en utställningsserie av Giannini kallad Minnets trilogi. Temat roterar kring relationen mellan bild och minne.
Första delen av trilogin presenterades vid Konstrundan 2016, kallad Souvenirs vagues. Den var inspirerad av kortfilmen La Jetée (1962), en film realiserad med enbart svartvita stillbilder av den franske filmmakaren Chris Marker. Utställningen av Giannini tog sin utgångspunkt från en fras ur filmen: Ingenting skiljer minnen från vanliga stunder. Endast i efterhand blir de minnesvärda genom de sår som de orsakat.
Den andra delen av Gianninis trilogi, här aktuell och titulerad De Umbris Idearum –Skuggor av Idéer hämtar titeln från ett litterärt verk (1582) av den italienske filosofen Giordano Bruno som utgör en del av hans manual i Mnemotecnica, alltså Konsten att minnas. Filosofen förklarar att L’arte riposa all’ombra delle idée – Konsten [att minnas] vilar i skuggan av idéerna. Han formulerar de trettio definitionerna och trettio begreppen inom vilka man kan inordna de mentala föreställningar som förvandlar minnet till ett språk av bilder. (Är detta för övrigt inte det som många kallar fotografiskt minne? / Giannini)
(En tredje, framtida del i utställningsserien Minnets trilogi är under utveckling och kommer att ta som inspirationskälla samlingen av berättelser av den polske författaren och tecknaren Bruno Schulz, titulerad Sanatorium pod Klepsydrą, (1937) – Sanatoriet Timglaset.)
Utställning på Galleri Svavel av Danilo Giannini
Utställningen De Umbris Idearum är den andra av tre i en utställningsserie av Giannini kallad Minnets trilogi. Temat roterar kring relationen mellan bild och minne.
Första delen av trilogin presenterades vid Konstrundan 2016, kallad Souvenirs vagues. Den var inspirerad av kortfilmen La Jetée (1962), en film realiserad med enbart svartvita stillbilder av den franske filmmakaren Chris Marker. Utställningen av Giannini tog sin utgångspunkt från en fras ur filmen: Ingenting skiljer minnen från vanliga stunder. Endast i efterhand blir de minnesvärda genom de sår som de orsakat.
Den andra delen av Gianninis trilogi, här aktuell och titulerad De Umbris Idearum –Skuggor av Idéer hämtar titeln från ett litterärt verk (1582) av den italienske filosofen Giordano Bruno som utgör en del av hans manual i Mnemotecnica, alltså Konsten att minnas. Filosofen förklarar att L’arte riposa all’ombra delle idée – Konsten [att minnas] vilar i skuggan av idéerna. Han formulerar de trettio definitionerna och trettio begreppen inom vilka man kan inordna de mentala föreställningar som förvandlar minnet till ett språk av bilder. (Är detta för övrigt inte det som många kallar fotografiskt minne? / Giannini)
(En tredje, framtida del i utställningsserien Minnets trilogi är under utveckling och kommer att ta som inspirationskälla samlingen av berättelser av den polske författaren och tecknaren Bruno Schulz, titulerad Sanatorium pod Klepsydrą, (1937) – Sanatoriet Timglaset.)